A Vénusz képek feldolgozása

Mostani cikkemben bemutatom a Vénusz bolygó infravörös és UV tartományokban történő általam használt képfeldolgozási eljárásait. Természetesen számos más módszer létezik, mindet nem is ismerhetem, valaki erre, valaki más megoldásra, folyamatra esküszik, itt nincs a nagykönyvben leírt mindenre jó technológia. Ha valaki tud jobbat, eredményre vezetőbbet kérem jelezze felém, örömmel veszem az új és más ötleteket !

Amennyiben megkaptuk az Autostakkert által összegzett képeket, a következőkben valahogy ki kell nyernünk a képben lévő információt, lehetőleg úgy, hogy csak a valódi bolygó részleteket erősítsük fel, a mesterségeseket, hibákat, zajokat, stb. azaz az ún. "artifakt"-okat nem, ez pedig nem egyszerű feladat. A képfeldolgozást én a Registax és Photoshop programokkal végzem, ezt ismertetem most. A leírás kezdők számára is készült, elnézést a - szájbarágós - részletes leírásért a profi felhasználóktól.

A Registax program használata

A szoftver ingyenesen letölthető, használjuk bátran. A Vénusz esetében alapvetően én itt csak a következő funkciókat használom:

  • képélesítés,
  • képlágyítás (részlet elmosás),
  • görbézés
  • helyes színegyensúly (RGB Balance)..

Minden egyebet Photoshopban végzek, de van amikor iterálom a folyamatot, először Registaxban, utána PS-ben, majd ismét Registaxban és így tovább. Lehet máshogy is persze.

Az UV és az infravörös/vörös képeket külön dolgozzuk fel, az infra egyszerűbb és élesebb, az UV több lépést igényel de ez adja majd a részleteket a bolygón.

Most az UV képeket élesítjük először Registaxban.

Nyissuk meg a Registax-ot, majd a bal felső sarokban lévő "Select" gombot megnyomva megnyitjuk a nyers TIF képet, amit az Autostakkert (röviden AS) elkészített nekünk, a kép egyenlőre elmosódott lesz.

Képélesítés (UV):

A "Select" alatt három fül van: Align, Stack és Wawelet, mi a Wawelet oldalon fogunk dolgozni. Itt 6 db csúszkát látunk bal középen, ezek jele 1 2 3 4 5 6. Egérrel és a nyíl billentyűkkel is tudjuk változtatni a beállításokat, aktuális értékük a Preview alatt látszik, alaphelyzetben mindegyik 1-es. A felső csúszka a legdurvább élesítést végzi, az alsó a legfinomabbat. Én nem szoktam használni a felső kettőt, inkább az utolsó 3-at abból is inkább a 4-est 5-st. Ezeket jobbra, a pozitív értékek irányába húzva bekövetkezik a kép élesedése. Érdemes először játszani velük, hogy melyik milyen élesedést hoz. Általában több csúszka egyszerre történő alkalmazása hozza meg jobb eredményt.

Alaphelyzetben amikor még nem csinálunk semmit ezt látjuk:

A TIF kép megnyitva, de még nem történt élesítés. A jobboldali "Functions" menücsoportból egyenlőre csak megnyitjuk a "Gamma Panelt", ez most a kép mellett látszik

Első lépésként görbézünk a Gamma Panel-al:

A "Gamma Panel"-en rákattintunk a lineáris egyenes közepére, megjelenik egy vörös kör, azt megfogjuk és a fenti screenshot-nak megfelelő helyre visszük, a kép ezáltal ugyan sötétebb de máris részleteket mutat

Élesítünk a Wawelet csúszkákkal:

A Balodali "Wawelets" csúszkák közük a képen látható módon (de lehet, hogy másnál más a jó, próbálgassuk !) elmozdítjuk a csúszkákat. Ezáltal a részleteket emeljük ki, élesítjük a képet.

Ha megfelelőnek találjuk az élesítést nyomjunk rá a "Do All" gombra, majd a mellette lévő "Save Image" gombbal lementhetjük a képet. Itt több kép file típus közül is választhatunk, javaslom a TIF-et. Én, hogy ne keveredjek be az egyes lementésekben, mindig másik file nevet adok az épp módosított képnek, pl utótagként hozzáírom, hogy nev_v1, vagy nev_v2 stb.

Részletek elmosása:

Erre főként akkor van szükség, ha további részlet kiemelést szeretnénk több lépésben és/vagy túl élesítettük a képet és az zajos. Ezt a Photoshop,  Szűrő -> Életlenítés -> Gauss-életlenítés funkciójával is megtehetjük (pl. 0,3-0,5-re állítva az ottani értékeket), de Registax mintha finomabb lenne.

Hívjuk be az életleníteni kívánt képet ("Select"), a Wawelets csúszkák közül csak a felső 3-at használjuk most, de az életlenítéshez balra kell húzni azokat a negatív értékek irányába. A  tipikus értékek pl. -0,7, -1,3 a -1,9 vagy a -2,5 már nagyon elmos. Ha megvan, nyomjunk a "Do All"-ra , majd "Save image".

A fenti folyamatot többször is megismételhetjük akár, tehát újra finom élesítés, majd finom elmosás, de minden lépés után mentsük el a lehetőleg más néven (nev_v3, ...v4 stb) a képeket.

Infravörös képnél a képélesítés hasonló, de ott én a 4-es, 5-ös  Wawelets csúszkákat húzom jobbra kb. 15-30-as értékekig, majd görbézek, mint az előzőekben leírtam és mentem a képet a kép nevében megjegyzem, hogy ez az infra kép file, pl. nev_ir807 vagy nev_ir980 stb. Az infra kép legtöbbször nálam részlettelen és leginkább egy szép egyenletesen megvilágított szürke golyóbisra hasonlít.

A Photoshop használata - UV képek tovább feldolgozása

Ezt Photoshopban végzem, megnyitom a Registaxban élesített, majd újra elmosott (ez utóbbi fontos lépés !) TIF UV képet, majd Szűrő -> Élesítés -> Intelligens élesítés. A csúszkákat kedvünkre próbálgathatjuk, de nekem a jó megoldás általában: sugár 1,5-2,0, mérték: 70-150%, ezt próbálgatni kell, mert hamar túl élesthetünk, azaz zajossá tehetjük a képet. Ez utóbbi esetben csupán az artifakt-ok számát növeljük. Mutatom az aktuális képernyőt (én PS6-ban dolgozom):

Photoshop - intelligens képélesítés

A képet ezután - más néven lementem - majd ha kívánom Registaxban életlenítés, majd Photoshop újra intelligens képélesítés. Ezt akár többször is ismételhetjük. De nagyon kell figyelni, hogy az egyes lépéseknél csak a valódi és lesőre feltűnő részleteket emeljük ki és ne az artifakt-okat. Jó seeing esetén (7-8) akár 2-3 lépés is lehet egymás után, rossz seeing-nél már 2 is sok. ezt néznünk kell.

Természetesen Photoshopban is görbézhetünk, pl kontrasztosíthatunk, gyakran ugyanis szürkés és nem fekete a háttér.

Ezt a Kép ->Korrekciók -> Görbék résznél tehetjük meg. Itt kattintsunk a ferde 45 fokos vonal közepére, ezáltal  egy fekete horgony pontot teszünk le oda. Ezután a felső ferde vonal szakasz közepére kattintva húzzuk a görbét függőlegesen felfelé. Ezáltal a világosabb területek világosabbak, a sötétek még sötétebbek lesznek, azaz a kép kontrasztosabbá válik. Húzhatjuk csupán a közepét is le vagy felfelé, ahogy épp látjuk a javulást.

Görbézés Photoshopban

Az a lényeg, hogy kellően kontrasztos, részletes és nem sötét, nem túl világos UV-képet kapjunk. Ha végzetünk mentsük el az UV képet pl. nev_UV_final megjegyzéssel.

Ezeket a lépések hatását mutatom be az alábbi kompozit ábrán az UV képen:

a - egy db kép, nincs semmi képmanipuláció, b - AS!3-ban összegzett (stackelt) kép, az összes közül a legjobb 10%, c - Registax élesítés, görbézés, d - Photoshop-ban intelligens élesítés, e - 2x-i élesítés / elmosás, majd görbézés Photoshop-ban

Látható, ahogy egyre több beavatkozást végzünk, úgy élesedik és telik fel részlettel a bolygó.

( Megjegyzem, hogy tapasztalatom szerint nagyon seeing függő az eredmény,  jó seeingnél lesz részletes a bolygókép Magyarországról ! )

Hamis színes Vénusz képek készítése

Ezt én  Photoshop-ban készítem, bár több jó módszer is van, ezek közül most hármat mutatok be.

Hamisszínes RGB képet készítünk, de csak 2 színcsatornánk van még egyenlőre az UV és az infra. Készítenünk kell egy 3.-at a kettő keverékét, amit pl. 3 féle módon is megtehetünk.

A közös bennük az alábbi eljárás:

Megnyitjuk egyszerre Photoshop-ban a már előfeldolgozott UV és infra képeket. Az UV-n kijelöljük az egész képet Ctrl+A, Ctrl+C. Átmegyünk az infra képre és Ctrl+V billentyűparanccsal beillesztjük új rétegként az UV-t. Ekkor két rétegünk lesz egymáson, alul az infra, felette az UV, ami most ugye teljesen elfedi az infrát, amit nem is látunk.

Az UV réteg eltakarja az infra réteget. Jobbra lent látni, hogy két réteggel dolgozunk ("Réteg1" ami az UV és a "Háttérszín", ami most az infra).

2. lépésben a "Réteg1"-et jelöljük ki és 50%-ra állítjuk egérrel a "Fedettség"a csúszkáját, vagyis 50%-ban átlátszik ez a réteg (piros ellipszisben látszik ez). Utána Shift+Ctrl+E nyomunk, ami a "Láthatók egyesítése" parancs, a két réteg így egyesül. Ezt lementjük pl G színcsatornaként, Shift+Ctrl+S, azaz Fájl -> Mentés másként parancs, szintén TIFF-ben, csak adjunk neki egy G utótagot a névben.

Egy második variációban a fenti lépést úgy is elvégezhetjük, hogy az UV képet utolsó lépésként a szem számára kissé durvább módon élesítjük, tehát még épp nem nagyon csúnya lesz, de már épp nem szép. A G csatornát ebben az esetben úgy készítjük, hogy az átlátszóságot vissza vesszük 50%-ról mondjuk 35-40 %-ra és lementjük mondjuk G2-ként és UV2-ként az összetartozókat.

( Amennyiben az UV kép elcsúszott az infrához képest, azt egymásra tudjuk mozgatni a nyílbillentyűk segítségével, amikor 50 %-ra vesszük vissza a fedettséget, ekkor ugyanis látszik, hogy van-e eltérés a két bolygó pozíció közt. Mindenképpen jól átfedett képpel dolgozzunk ! )

RGB színegyesítés Photoshop-ban

Az RGB színtér egyes csatornáinak, most a következőket feletetjük meg:

  • R csatorna = infravörös kép
  • B csatorna = UV kép
  • G csatorna = a kettő keveréke 50%, vagy kevesebb átlátszóságú összemosás.

Ezután Photoshop-ban egyszerre megnyitjuk az infra (R), UV (B) és G képeinket, majd az egyikre rákattintva ebben a sorrendben nyomjuk a következőket: Ctrl+A, Ctrl+C, Ctrl+N. ekkor felugrik egy új ablak, nekünk a piros ellipszisben láthatókat kell látnunk vagy azokat beírni, majd OK. Ekkor készítettünk egy a képeinkkel azonos méretű de RGB színes új és üres képet. Ide fogjuk bemásolni az egyes színcsatornákat.

Új színcsatorna képünk beállításai ( a piros ellipszis tartalma a fontos , állítsuk ezt be itt ), utána OK.

Ezután átmegyünk pl. az UV képünkre, a teljes képet kiválasztjuk a Ctrl+A, majd Ctrl+C parancsokkal. Átmegyünk az újonnan létrehozott képünkre, majd a jobb lent a "rétegek"  felirat mellet lévő "Csatornákra" rányomunk. Látni fogjuk az RGB és külön az R és G é B csatornákat. Rákattintunk a B-re, majd Ctrl+V paranccsal beillesztjük ide az UV-képet. Ez látható a következő screenshot-on:

AZ UV képet beillesztjük a B színcsatornába.

Az infra képpel ugyanígy teszünk de azt az új kép R csatornájába tesszük, a G képünket pedig értelemszerűen a G-be, majd rákattintunk az RGB össz csatorna gombra és kb. ezt kell látnunk:

Kijelölve jobb lent az RGB és R és G és B csatornák. Középen látjuk a Vénusz nyers, hamisszínes képét. Ezt "Mentés másként"-tel TIFF-be elmentjük pl RGB utótaggal.


Most megmutatom az eredményét az említett fedettség és UV túlélesítés hatásának. 

Ennek lényege, hogy az UV képet direkt "túldolgozzuk", de nem szépre hanem kicsit "túltoljuk" az élesítést, kontrasztot, ki ki ízlése szerint, de szinte elrondítva, majd a G csatornához ezt az UV-t használom, de 60%-ra veszem az átlátszóságot és az infra marad. Az R csatorna marad az eredetiek szerint. Ennek a beavatkozásnak az eredményét láthatjuk a "ver2.0" jelű képsorozatomon . A kép színegyensúlya a 60%-os mintavételezés miatt kissé eltolódik, viszont részletdúsabbnak hat az RGB. Ki ki döntse el magában, hogy melyiket preferálja. A kompozit képemen "ver1.0"-val jelöltem az eredeti feldolgozási módszeremet.

Az eredeti és egy másik módszer összevetése

A módszerre Facebook-on, Nagy Szabolcs a MACSNET csillagászati szakcsoportjában hívta fel a figyelmet, ami eredetileg  Craig Towell amatőr asztrofotóstól származik.

Visszatérve az színes de még finomítást igénylő RGB képünkhöz én a következőket szoktam még javítani rajtuk:

Kép -> Korrekciók ->Szelektív szín  részletkiemelések a vörös, cián, semleges és fekete színek segítségével.

  • A vörösnél: cián negatív irányba viszem, feketéjét plusz irányba (ahogy a képen is van)
  • Fekete: fekete +1 vagy 2 vagy 3
  • Semleges: fekete +5-10
  • Cián: fekete -5 -10
Szelektív színnel történő részlet kiemelés
  • A Kép -> Korrekciók -> Görbék pontban szintén lehet egy kontraszt erősítés, vagy éppen világosítást, sötétítést csinálni. Nem mindig hasznos de meg  lehet nézni a hatását.
  • Jöhet egy utólagos Intelligens élesítés is a tanult módon pl. sugár=1,5 mérték 70-80%.
  • És végül ha túlélesítettünk, vagy zajos lett a kép, akkor vissza Registaxba és újra Életlenítés a tanult módokon.

Végül lementjük a képet, feliratokat tehetünk rá, WinJupos-ból betájolhatjuk É-K-re pl., vagy amit szeretnénk.


Most egy 16 db-ból álló Vénusz montázsomat osztanám meg ami a fenti technikával készült. 

Egy rendkívüli derült sorozatnak köszönhetően szinte folyamatosan lehetett a bolygót videózni. A fenti felvételek 2020. március - áprilisban készültek.

Ha ezek után is maradt kérdés vagy ötletelés kérem keressenek a Kapcsolat menüpontban.